Voor bedrijven

De volgende koepelorganisaties van de medische industrie doen mee aan het Transparantieregister Zorg:
 
Kijk voor meer informatie over het hoe en waarom van de transparantieregeling op de website van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) of van de Commissie Aanprijzing Veterinaire Producten (CAVP) of van de Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH).

De gedragsregels bepalen dat openbaarmaking jaarlijks achteraf zal plaatsvinden. De melding van financiële relaties aan het transparantieregister wordt in beginsel verzorgd door de ondernemingen. Daarvoor zullen bepaalde kosten in rekening worden gebracht (€ 10 per relatie). Is een zorgverlener een financiële relatie aangegaan met een in het buitenland gevestigde onderneming, dan ligt de meldingsplicht bij de zorgverlener.

Financiële relaties die in 2016 ten uitvoer zijn gelegd zijn op 11 mei 2017 gepubliceerd. Financiële relaties die in 2017 zijn aangegaan kunnen vanaf 8 januari 2018 t/m 23 februari 2018 worden gemeld aan het transparantieregister. Tot eind maart 2018 hebben de zorgverleners en -instellingen de mogelijkheid de gegevens te controleren en eventueel bezwaar te maken bij een foutieve invoer. Eind april 2018 zullen de gegevens worden geopenbaard.

De financiële relaties kunnen op drie manieren worden aangeboden: 
  1. Handmatige invoer via de portal;
  2. Eenmalige upload Excel Template* in CSV formaat (gescheiden door lijstscheidingstekens) via de portal;
  3. Koppeling met webservice XML.
Stichting Transparantieregister vraagt de volgende gegevens over de financiële relatie aan te leveren:
  1. Identificatienummer bedrijf (uitgegeven door Transparantieregister Zorg);
  2. Identificatienummer (BIG / UDN / KvK-nummer) ontvanger;
  3. E-mailadres ontvanger (voor attendering ontvanger); 
  4. Nummer overeenkomsttype (zie uitleg overeenkomsttype);
  5. Bedrag (in hele euro's; zonder punten en komma's).
Zorgverleners en -instellingen kunnen via de portal bezwaar maken tegen foutieve invoeren. Bedrijven krijgen via de portal hiervan een melding en in overleg met de betreffende zorgverlener - instelling worden eventuele onjuistheden gecorrigeerd. De correcties worden door het bedrijf handmatig (geen Excel) in de portal doorgevoerd.  

Per bedrijf wordt slechts aan één contactpersoon de inloggegevens beschikbaar gesteld. Heeft uw bedrijf nog geen inloggegevens van de portal, klik hier voor het aanmeldformulier. 

De volgende presentatie wordt gebruikt om medewerkers van bedrijven te trainen hoe zij de financiele relaties bij het Transparantieregister Zorg kunnen aanleveren. 

* De Excel Template FARMA  / Excel Template GMH kan maar éénmalig worden geüpload in de portal. De Template wordt beschikbaar gesteld in Excel 97-2003 (xls) formaat. De ingevulde Excel Template dient eerst te worden opgeslagen op de eigen computer in CSV formaat (via opslaan als - gescheiden door lijstscheidingstekens) en daarna te worden geupload in de portal. Een opgeslagen CSV-file mag niet meer worden geopend in Excel (in verband met het wegvallen van de voorloop nul). Er mag niet worden afgeweken van de Template (opmaak; volgorde kolommen; inhoud velden). Na het uploaden worden de gegevens binnen 15 minuten zichtbaar in de portal. Mutaties kunnen alleen handmatig in de portal plaatsvinden.  


Inloggen bedrijven Inloggen
Aanvragen account Aanvraagformulier